پنل‌های خورشیدی شناور در ایران

پنل‌های خورشیدی شناور در ایران

پنل‌های خورشیدی شناور در ایران

انرژی خورشیدی

مجموعه گسترده ای از صفحات خورشیدی شناور در دریاهای آرام، استخر های ذخیره آب و مخازن پشت سد می تواند انرژی خورشیدی نامحدودی را برای کشورهای پرجمعیت با مصرف برق بالا از جمله ایران فراهم کند.

طبق تحقیقات انجام شده توسط مجموعه ساحل انحاد، انرژی خورشیدی فراساحلی در ایران به تنهایی می تواند بیش از 10000 تراوات ساعت (TWh) انرژی خورشیدی در سال تولید کند که با توجه به تولید برق فعلی جهانی (30000 تراوات ساعت در سال) عدد قابل توجهی می باشد.

در حالی که بیشتر اقیانوس های جهان طوفان را تجربه می کنند، برخی از مناطق در ایران جوی نسبتاً ساکن و آرام دارند. بنابراین سازه‌های مهندسی نسبتاً ارزان می‌توانند برای محافظت از پانل‌های خورشیدی شناور فراساحلی کافی باشند.

هر روز زمین پر از انرژی رایگان می شود و هر کسی که فناوری مناسب را در اختیار داشته باشد، می تواند از آن استفاده کند.

در میان بحران آب، هوا و افزایش هزینه های انرژی، سیستم انرژی خورشیدی یکی از راه هایی است که می توانید به کاهش ردپای کربن خود کمک کنید. با در نظر گرفتن اهمیت استفاده از پنل های خورشیدی، کماکان دید جمعی و گستره ی فناوری به گونه ای می باشد که نیروگاه های خورشیدی در گستره ی محدودی اجرا می شوند.

سیطره انرژی خورشیدی تا اواسط قرن حاضر

بر اساس روندهای کنونی، اقتصاد جهانی تا سال 2050 تا حد زیادی عاری از کربن و سوخت های فسیلی خواهد شد، که تحقق این مهم توسط مقادیر زیادی انرژی خورشیدی و بادی پشتیبانی می شود.

حدود 70 کیلومتر مربع از پنل های خورشیدی می تواند تمام انرژی مورد نیاز یک میلیون نفر از افراد مرفه را در یک اقتصاد بدون کربن تامین کند. پانل ها را می توان بر روی پشت بام ها، در مناطق خشک، محل سکونت با کشاورزی، یا شناور بر روی سازه های آبی قرار داد.

اما کشورهای با تراکم جمعیت بالا، مانند نیجریه و اندونزی، فضای محدودی برای برداشت انرژی خورشیدی خواهند داشت. از طرفی کشورهایی مانند ایران که عموما دارای خاک حاصلخیز کشاورزی و در صورت وجود زمین مورد نظر گاها شامل هزینه های بالا هستند، برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی دچار چالش هایی در زمینه تامین زمین مناسب ایجاد نیروگاه می باشند.

از این رو موقعیت آب و هوایی ایران به گونه ای است که. خوشبختانه، می تواند به طور موثر انرژی نامحدودی را از پنل های خورشیدی شناور و همچنین توربین های بادی در محل های مورد نظر برداشت کنند.

پنل های خورشیدی شناور را می توان در دریاچه ها و مخازن داخلی نیز قرار داد. شناورسازی پنل های خورشیدی پتانسیل بالایی دارد و در حال حاضر به سرعت در حال رشد است.

مناطقی که امواج بزرگتر از 6 متر و بادهای قوی تر از 15 متر در ثانیه را تجربه نمی کنند، می توانند تا یک میلیون تراوات ساعت در سال برق تولید کنند. این مقدار تقریباً پنج برابر بیشتر از انرژی سالانه مورد نیاز برای یک اقتصاد جهانی کاملاً بدون کربن میباشد.

آیا انرژی خورشیدی ارزش سرمایه گذاری دارد؟

این سوال بستگی به شرایط شما دارد.

بکا جونز آلبرتوس، مدیر دفتر فناوری انرژی خورشیدی وزارت انرژی ایالات متحده، به CNET گفت: «این بستگی به انگیزه خانواده برای تصمیم گیری برای [نصب] انرژی خورشیدی دارد.

اگر به دنبال این هستید که 100% مستقل از انرژی باشید یا خارج از شبکه زندگی کنید، انرژی خورشیدی می تواند راه خوبی برای رسیدن به این اهداف باشد.

همچنین شرایط منطقه ای و تغییرات قوانین در حوزه ی انرژی هر ساله مصرف کنندگان را دچار چالش خواهد ساخت؛ ازین رو در اختیار داشتن یک منبع انرژی جانگزین می تواند بسیار سودمند باشد.

مزایای انرژی خورشیدی

پنل های خورشیدی از سلول های فتوولتائیک برای مهار تابش خورشید و تبدیل آن به برق استفاده می کنند. آنها یک منبع انرژی بدون آلایندگی هستند که ردپای کربن شما را کاهش می دهند. اما مزایای زیست محیطی تنها یکی از بسیاری از مزایای آن است.

قبض برق ارزان تر

با استفاده از انرژی خورشیدی، مصرف کنندگان انرژی مسکونی می توانند صرفه جویی قابل توجهی در صورتحساب های انرژی خانه خود داشته باشند. بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده، قیمت برق برای سال 1402 به طور تصاعدی با افزایش میزان مصرف، افزایش می یابد. بسته به اندازه و نیاز انرژی شما، یک سیستم پنل خورشیدی می تواند قبض برق شما را به مقدار قابل توجهی کاهش یا حتی بستانکار کند.

 

استقلال انرژی

پنل های خورشیدی مسکونی به شما این امکان را می دهد که انرژی کمتری از شبکه بکشید. با اضافه شدن باتری های خورشیدی، پنل های خورشیدی می توانند خانه شما را به خود متکی و مستقل از شبکه برق کنند. باتری های خورشیدی انرژی ایجاد شده در ساعات آفتابی را ذخیره می کنند و امکان استفاده در شب یا روزهای ابری را فراهم می کنند. انتخاب بین یک سیستم خارج از شبکه یا سیستم متصل به شبکه به اهداف انرژی شخصی شما بستگی دارد.

این مورد برای صنایع با مصرف بیش از یک مگاوات با دستورالعمل جدید وزارت نیرو بسیار حیاتی و مهم می باشد. صنایع این چنینی در صورت عدم پیش بینی مصرف و تولید انرژی شامل هزینه های بالایی در بحث تامین برق مصری خود خواهند بود.

به طور کلی، پنل های خورشیدی به برقی که از شبکه دریافت می کنید، پایداری و انعطاف پذیری بیشتری می بخشند.

 

منبع انرژی پاک تر

با نصب پنل های خورشیدی در خانه، میزان تولید انرژی پاک و بدون کربن موجود را افزایش می دهید. (تولید پانل های خورشیدی معمولاً مقداری گازهای گلخانه ای تولید می کند، اما در طول عمر آنها، این مقدار بسیار کمتر از سوخت های جایگزین سوخت فسیلی، مانند زغال سنگ می باشد.) بر اساس گزارش های منتشر شده، بخش برق تا 25 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر کشور را تشکیل می دهد. استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و انتشار مضر آنها کمک می کند.

 

کاهش هزینه پنل خورشیدی

هزینه و کارایی پنل های خورشیدی طی 10 سال گذشته بسیار بهبود یافته است. همانطور که فناوری پنل های خورشیدی بهبود می یابد، بازگشت سرمایه و پس انداز آن در طول زمان افزایش می یابد. مشوق‌های خورشیدی دولت همراه با مشوق‌های منطقه ای (در صورت وجود) می‌توانند به مقرون‌به‌صرفه‌تر و در دسترس‌تر ساختن سیستم پنل خورشیدی کمک کنند.

 

اندازه گیری خالص و دوره بازپرداخت سریعتر

یکی دیگر از ویژگی های جذاب این است که چگونه می توانید دوره بازپرداخت خود را – مدت زمانی که برای بازگرداندن سرمایه اولیه خود لازم است – از طریق Net metering سرعت بخشید. نت مترینگ به شما این امکان را می دهد که انرژی اضافی خود را به شرکت برق خود بفروشید. هر منطقه ای نت مترینگ ندارد، بنابراین مهم است که از مدیریت برق منطقه ی خود استعلام بگیرید.

ایران با قابلیت بالای انرژی خورشیدی

ایران کشوری پرجمعیت به ویژه در کلان شهرها است. طبق آمار رسمی کشور میزان مصرف سرانه برق ایران در مقایسه با نرم جهانی رقم بالاتری را شامل می شود. از سویی دیگر افزایش آلاینده های فسیلی هر ساله صدمات جبران ناپذیری به سلامت و اقتصاد کشور وارد می کند.

خوشبختانه، ایران دارای پتانسیل وسیع انرژی خورشیدی و همچنین پتانسیل ذخیره سازی انرژی آبی پمپ شده را دارد.

ایران این گزینه را دارد که تعداد زیادی پنل خورشیدی را در دریاهای آرام داخلی و مخازن سد های خود شناور کند. تنها مخازن پشت سد هایی مانند سد درودزن، مارون، سپیدرود، کارون، سیمره، دز، گتوند اولیا، کرخه و … در نزدیکی استانهای پرجمعیت کشور در صورتی که به سیستم نیروگاه های خورشیدی شناور ساحل اتحاد مجهز شوند، میتوانند میزان عمده برق مصرفی آن منطقه را تامین کنند.

آینده نیروگاه خورشیدی شناور در ایران

بیشتر مناظر دریایی جهان امواج بزرگتر از 10 متر و بادهای قوی تر از 20 متر در ثانیه را تجربه می کنند. چندین شرکت برای توسعه دفاع مهندسی کار می کنند تا پانل های شناور فراساحلی بتوانند طوفان ها را تحمل کنند. در مقابل، محیط‌های آبی آرامتر شرایط اسقرار با هزینه کمتری را فراهم می کنند. ایران با توجه به وجود سد ها و آب های آرام یکی از بهترین کشور های منطقه در این مورد می باشد.

صنعت خورشیدی شناور فراساحلی در مراحل ابتدایی خود است. پنل های خورشیدی شناور در مقایسه با پنل های خشکی دارای معایبی مانند خوردگی نمک و رسوب دریایی هستند. باید توجه دقیق به حداقل رساندن آسیب به محیط زیست دریایی و ماهیگیری شود. گرمایش جهانی همچنین ممکن است الگوهای باد و امواج را تغییر دهد.

ما معتقدیم که پانل‌های خورشیدی شناور بخش بزرگی از ترکیب انرژی را برای کشورهایی مانند ایران فراهم میکنند. تا اواسط قرن، حدود یک میلیارد نفر در این کشورها مجبور به اتکای بیشتر به انرژی خورشیدی خواهند بود. این مورد قطعا یکی از بزرگترین تغییرات انرژی در قرن حاضر خواهد بود.

چه زمانی استفاده از خورشیدی ارزشش را دارد؟

درست مانند سرمایه‌گذاری‌هایی که در طول سال‌ها سود کسب می‌کنند، پنل‌های خورشیدی در ملک شما در طول زمان ارزش استخراج می‌کنند. از آنجا که آنها هر بار که خورشید در آسمان طلوع می کند چیزی ارزشمند ایجاد می کنند – الکتریسیته – که کاملاً قابل اعتماد است، تخمین ارزش آنها نسبتاً آسان است.

 

در حالی که بستگی به قیمت انرژی محلی، نور خورشید در دسترس و مصرف انرژی شما دارد، یک قانون کلی این است که اکثر سیستم‌های انرژی خورشیدی پس از حدود یک دهه استفاده، هزینه خود را پرداخت می‌کنند، و معمولاً به شما یک یا دو دهه دیگر فرصت می‌دهند تا از مزایای آن بهره مند شوید.  

هزینه احداث نیروگاه خورشیدی در ایران

به طور کلی، هزینه نصب پنل های خورشیدی بر اساس نوع تجهیزات، هزینه زمین و … متفاوت است، اما در چند دهه گذشته این هزینه ها به طور پیوسته در حال کاهش بوده است. به عنوان مثال سال ها پیش هزینه پنل 70 سنت بر وات بود و اکنون این مقدار به 30 سنت بر وات رسیده است.

هزینه نصب علاوه بر هزینه اصلی ماژول های خورشیدی به عوامل مختلفی بستگی دارد. افزایش قیمت مواردی مانند نیروی کار، هزینه‌های اداری، سیم‌کشی و سایر قطعات در واقع میانگین قیمت تاسیسات خورشیدی را بین سال‌های 2022 تا 2023 افزایش داد، اگرچه برخی نشانه‌ها وجود دارد که قیمت‌ها در حال حاضر دوباره کاهش می‌یابند.

با این حال، می‌تواند تفاوت‌های زیادی در قیمت‌گذاری از بازاری به بازار دیگر وجود داشته باشد، با توجه به اینکه کشورهای مختلف مشوق‌ها و نیروی کار و هزینه‌های مجاز متفاوتی را ارائه می‌دهند.

 

چقدر می توانید با پنل های خورشیدی صرفه جویی کنید؟

فرمول اساسی برای تعیین صرفه جویی کلی خورشیدی در طول زمان مستلزم آن است که ابتدا مجموع هزینه های اولیه نصب را بدون تمام اعتبارات مالیاتی، تخفیف ها، کمک های مالی و سایر مشوق های دریافتی مشخص کنید. سپس هر گونه هزینه تامین مالی مانند کارمزد وام و بهره را اضافه کنید.

 

مشکلات پیش روی احداث نیروگاه های خورشیدی

از جمله مهمترین عواملی که در احداث و تجهیز نیروگاه های خورشیدی باید به آنها توجه داشت، زمین و شرایط آب و هوایی منطقه است. هزینه های زمین و ایجاد بستر مناسب ساخت نیروگاه خورشیدی یکی از مهمترین چالش های ایجاد یک نیروگاه خورشیدی می باشد.

 

 

 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


آخرین مقالات


آخرین پروژه ها


محصولات شیمیایی
تجهیزات بیمارستانی
مخازن آب GRP
شناورهای پانل خورشیدی
قالب سازی بادی
بشکه درب ریز و بشکه درب باز